Bygga garage – den ultimata guiden.

Det här inlägget kommer att bli långt, men jag tror att ni är här för att ni vill nörda in er riktigt ordentligt på att bygga ett läckert och funktionellt garage.

Det kan vara bra att beakta att jag är arkitekt och har jobbat med byggnation i 10 år, men endast en glad amatör när det kommer till verkstäder och att meka i garage. Så det jag försöker säga är att när jag pratar om byggnation av garage, så har jag lite mer på fötterna än när jag pratar om själva mekandet.

I inlägget så kommer jag att länka till flera olika källor där jag tycker det finns bra information eller en riktigt bra produkt som löser det jag pratar om. I vissa fall kommer länkarna leda till någon av mina affiliates. Det innebär att jag får en viss ersättning mot att jag marknadsför deras produkt. Givetvis uppskattar jag om ni väljer att köpa från dessa som jag valt ut och tycker är riktigt bra men gör ni inte det så tycker jag om er lika mycket i alla fall.

Vad du kan läsa om i den här artikeln:

  1. Vart ska man placera sitt garage?
  2. Hur nära tomtgräns får du bygga ditt garage?
  3. Vad kostar ett garage att bygga per kvm?
  4. Vilka faktorer påverkar priset mest när jag ska bygga garage?
  5. Vilken typ av garageportar ska jag välja?
  6. Prefabgarage eller bygga i lösvirke?
  7. Hur mycket isolering ska jag ha i garaget?
  8. Bygga garage i egen regi?
  9. Är garage boyta eller biyta?
  10. Vilken typ av radiatorer / element ska jag använda i garaget?
  11. Vilken typ av belysning ska jag ha i garaget?
  12. Hur funkar det med golvbrunn i garage?
  13. Kakel och klinker i garage.
  14. Kan man bo i ett garage?
  15. Garage vs Carport

Vart ska man placera sitt garage?

Först måste vi veta vart du får placera ditt garage. Bor du inom detaljplanerat område? Då måste vi först kika på detaljplanen. Jag har gjort ett kort youtube-klipp om hur man tolkar sin detaljplan.

Efter att ha kikat på videon så ta och ladda hem din detaljplan från din kommuns hemsida och lägg en stund på att kika på plankartan. I det här skedet kan du också ringa till kommunen och fråga en bygglovshandläggare om det är möjligt för dig att få till ett garage och hur stort du har möjlighet att bygga. Rent generellt så brukar det vara vanligt med 25% byggrätt på en tomt inom detaljplan, och säg då att din tomt är kanske 1000kvm så har du rätt att bygga 250kvm BYA (Byggnadsarea, alltså hur stor yta på marken dina byggnader tar upp). Så säg att din huvudbyggnad/bostad tar upp 170 kvm så har du plats för 80kvm till för ett garage. Sen är det viktigt att du placerar garaget där det inte är prickmark enligt detaljplan. Det är alltså mark som inte får bebyggas.

När vi väl har konstaterat inom vilket område i detaljplanen du har möjlighet att bygga på så bör vi även beakta närheten till din bostad och grannar. Det är riktigt funktionellt att ha garaget så nära bostaden som möjligt för att slippa springa med grejer emellan och behöva frysa ihjäl när man går ut på vintern. Vi behöver göra en avvägning mellan närhet och ökande kostnader.

Brandskyddskrav påverkar hur nära vi kan placera garaget till bostaden. Det är olika krav beroende på hur många meter det är mellan bostad och garage. Vi har egentligen 4 olika steg, 0 meter, 2 meter, 5 meter och 7 meter mellan bostadshus och garage.

källa

Om vi helt vill slippa begränsningar så gäller det att vi bygger garaget 8 meter eller längre ifrån bostaden. Det är kostsamt att brandskydda takfot och fönster/dörrar så ha med det i beräkningen när ni väljer hur ni ska placera ert garage på tomten.

Hur nära tomtgräns du får bygga ditt garage avgörs likt ovan av brandskyddslagstiftning, det “säkra” avståndet är 4,5m ifrån tomtgräns och det är i princip alltid det som gäller. Har ni tur och en bra relation till era grannar så kan ni få ett grannintyg där de godkänner att ni bygger närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Dock viktigt att du visat grannarna bygglovsritningarna för garaget och fått deras namnteckning på ritningarna och grannintyget. Kommunen kommer också att skicka ut ritningarna till dina grannar, men sannolikheten att faktiskt få grannintyget ökar markant om du själv gått runt och frågat.

Hur stort garage får jag bygga utan bygglov?” är en vanlig fråga vi får och som lagstiftningen ser ut just nu så är det 30kvm som gäller för attefallshus, det innebär att det endast är anmälningspliktigt och inte kräver bygglov.

Sen kan det mycket väl vara så att du inte bor inom detaljplan eller sammanhållen bebyggelse, och då är det fritt fram att bygga komplementbyggnad utan bygglov. Läs mer här hos Boverket.

Vad kostar ett garage per kvm / m2?

5500kr per kvm, då förutsätter jag att du inte ens målar själv utan det är en totalentreprenad där en hantverkare gör allt arbete åt dig.

Men givetvis är det många olika faktorer som kommer påverka priset både upp och ned. Jag försöker här nedan föra ett resonemang kring de olika delar som påverkar priset mest.

Vilken sorts garage du ska bygga?

Ska du ha ett oisolerat enkelgarage med bara bärlager invändigt så är det en väsentlig kostnadsskillnad mot ett isolerat dubbelgarage med loft och förråd. Så vi behöver prata om vad som kostar mycket pengar, alltså hur får vi får så mycket garagevärde som möjligt för pengarna.

Vilken storlek på garage du ska bygga

En parkeringsplats är normalt 2,5m x 5m, det är 12,5 kvm. Då har vi något slags minimum på storlek. Sen måste vi ha utrymme att öppna dörrarna ordentligt, så räkna med att en parkeringsplats i ett garage är minst 3 x 5m för att vara funktionell, då pratar vi 15 kvm invändig yta. Så det är fullt möjligt att bygga ett attefallshus som har bra plats för en bil, ska det bli ett dubbelgarage så blir det riktigt tight eftersom de max 30kvm som tillåts är yttermått eller BYA (byggnadsarea) som avses.

Varje kvadratmeter vi bygger blir billigare än den förra, det innebär att per kvm så är det billigare att bygga 100kvm garage än om vi bygger 30kvm. Hade jag själv fått välja mitt optimala garage så hade det varit för två bilar, med ett förråd och ett schysst loft på övervåningen där jag kunde ha förvaring av brädor, reglar, stuprör etc, ni vet allt som tar grymt lång och stor plats. Det innebär att jag hade behövt ha ett garage på cirka 70kvm för att få ihop alla mina önskemål, garageyta ca 40kvm, förråd ca 20kvm och så får vi räkna med yta för ytterväggar och taksprång (om det är över 50cm) så det landar nog på en BYA om cirka 70kvm. Då misstänker jag att jag skulle landa på en totalkostnad om cirka 350 000kr för mitt garage, då räknar jag på 5000kr per kvm.

Vad ska man ha för fönster till garaget?

Fönster är ganska dyrt och framförallt så är det ett problem på den sida vi ska ha mot huvudbyggnaden om vi nu kommit nära, så jag hade försökt hålla minimalt med fönster åt det hållet och sen försökt få in ett par fönster i den gavel där jag skulle vilja ha ett förråd. Annars ser jag inte direkt någon större vinst med att ha massa fönster på ett garage då det snarare lockar till inbrott än något annat. En sak som talar för att faktiskt ha fönster är att jag skulle vilja få ett snyggt garage som harmoniserar med huvudbyggnaden, och därför skulle jag vilja försöka att på bästa sätt plocka fram samma fönstersättning i garaget. Annars så skulle jag försöka hålla fönster till ett minimum.

Vad ska man ha för ytterdörrar till garaget?

Jag gillar att ha en ytterdörr minst, alltså en vanlig gångdörr så man slipper gå genom garageporten. Något som är så fantastiskt bra och som jag inte ångrar att vi installerade i hela vårt hus är elektroniska ytterdörrslås som inte kräver att du har nyckel på dig hela tiden. Det finns flera olika typer men den jag länkar ovan är det vi har och köpt på Clas Ohlson. Tänk på att om ditt garage står nära bostaden så kan du behöva köpa en brandklassad dörr, EI30 eller EI60. EI60 betyder att den ska stå emot brand i 60 minuter.

Vad är bästa grundläggning för garage?

Med tanke på hur beroende vi är av en marknära placering av färdigt golv (FG), alltså nivån på golvet invändigt. Så är utan tvekan det bästa alternativet en platta på mark. Här kan vissa vara lite snåla och vilja köra utan isolering, men det är helt vansinnigt på alla sätt om ni vill att gjutningen ska hålla i några år. Du kommer nästan garanterat åka på fuktproblematik och ha stora bekymmer med eventuell uppvärmning av garaget. Se till att ha isolering under plattan och bra kapillärbrytande material under isoleringen och bra dränering på garaget. Viktigt att du också har minst 1:20 lutning 3 meter runt garaget, så marken inte lutar in mot garaget. Nuförtiden är det inte speciellt svårt att bygga ihop mycket av av grundläggningen själv. Ger man sig på ett grundläggningssystem som man monterar ihop så är det lite mer som lego, så kika gärna på ett sånt här system eller liknande. Det här är byggmax system för grundläggning. Det finns flera andra system men det är det systemet jag använt och det var smidigt, så kan inte säga något om de andra.

Hur mycket isolering ska man ha i garaget?

  • 5-10 ° i garaget: 95 mm i väggar och 120 mm i taket. Isolerad port
  • 10-15 ° i garaget: 95 mm i väggar och 240 i taket. Isolerad port
  • 15-18°: 145 mm i väggarna och 240 i taket. Välj en välisolerad, tättslutande slagport
  • 18°: minst 145+45 i väggarna och minst 240 i taket. Välj en välisolerad, tättslutande slagport

All ovanstående data är framförallt aktuell för garage söder om Gävle, bor ni norr om gävle så får ni lägga på ytterligare isolering för samma resultat.

källa

Vilka garageportar ska jag ha till garaget?

Här har vi de stora köldbryggorna i garage, här tycker jag ni ska satsa på isolerade garageportar/slagportar av riktigt bra kvalité. Jag köpte Byggmax garageportar med 50mm cellplast som är väldigt mycket garageport för pengarna. Det finns automatiska garageportar som också fungerar, men de är riktigt usla när det kommer till att hålla inne värme och isolera garaget bra, men jag är precis lika lat som er andra så ibland så lockar den tanken. Det är nästan omöjligt att få ett schysst varmgarage med en sådan garageport dock – ha det i åtanke.

Garage med loft

Viktigt att känna till att det inte går att använda traditionella takstolar här om vi ska få ett funktionellt loft. Vanligast är att använda nockbalk av limträ eller saxtakstolar. För att ha varmgarage så parallellisolerar man taket istället för att lägga rakt på ett undertak (som vi nu inte har med den här typen av lösning). Det är helt klart mer kostsamt än en traditionell lösning men ger väldigt mycket mervärde i form av takhöjd och förvaringsutrymme. Bra att känna till att uppvärmningskostnaderna för garaget blir dyrare då volymen blir större och värme som vi vet stiger. Byggbeskrivningar.se har en riktigt schysst beräkningsguide för ett nock/balk-system där du kan få beräknat vilka dimensioner du behöver beroende på var du bor i landet.

garage med loft,
Garage med loft

Prefab garage eller bygga i lösvirke?

Jag har skrivit en hel del om det här innan, framförallt när det gäller bostadshus. Ni kan läsa mer om det i inlägget om bygga hus – en guide från tomtköp till inflyttning. Men samma principer gäller även för garage som det gör där. Dock så skulle jag säga att det inte spelar mig lika stor roll i garaget som i bostadshuset. Här ser jag inte lika stor vinst med att bygga det i lösvirke som jag gör med bostadshus. Givetvis är det alltid bättre men just i det här fallet så känns det inte som att det spelar lika stor roll om det skramlar lite eller vibrerar när jag stänger dörren. Så jag tycker att du med gott samvete kan köpa ett garage i sektioner eller monteringsfärdigt i block

Bygga garage själv?

Här finns det helt klart pengar att spara om man nu är lite händig, det är inte lika komplext som att bygga ett bostadshus och är en riktigt bra introduktion till byggnationer. Själva materialkostnaden till ett garage är i regel 2000kr/kvm och resterande 3000kr/kvm är arbetstid. Dock så hade jag sett till att ha hjälp med installationer och även vissa moment i grundläggningen. Jag hade hyrt in en erfaren snickare att hjälpa mig precis innan gjutning för att kontrollera att uppfyllnad kring grunden är korrekt och armering är på rätt nivå etc. Sånt som helt enkelt blir riktigt kostsamt att ordna i efterhand, eller är på gränsen till omöjligt att ordna annars.

Är garage biyta eller boarea?

Jag har skrivit en guide om biyta tidigare, ni hittar det inlägget här. Men kort svar: Garage är biyta, inte boyta.

Som biyta räknas dessutom alltid:

  • garage som kan nås inifrån
  • pannrum som kan nås inifrån
  • soprum som kan nås inifrån
  • utrymme med begränsad användning.

källa: Skatteverket

Jag har också fått frågan om “Är garage en komplementbyggnad“? och svaret är ja, så länge den inte är sammanbyggt med huvudbyggnaden (bostaden) då är det en tillbyggnad.

Vilken typ av element / radiatorer i garage?

Jag hade radiatorer med fjärrstyrning och som kan kommunicera med de andra radiatorerna i närheten, likt dessa från byggmax. Men i själva verket så hade jag absolut inte haft radiatorer som förstahandsval utan då hade jag önskat ha golvvärme eller en luftvärmepump med frostvakt. Det finns en fantastiskt bra sida för att räkna ut hur stora radiatorer / element som du behöver ha i ditt hus eller garage, kolla den här sidan.

Vilken typ av belysning i garage?

Vi vet allihop hur viktigt bra belysning är i garaget och det är riktigt roligt att hålla på med också för den delen. Min taktik är alltid densamma när jag jobbar med belysning. Jag börjar med att ta fram planritningen för garaget. Sen gör jag en vacker skiss likt nedan på ungefär hur jag tänkt mig att belysningen ska vara. Jag försöker beakta både allmänbelysning och spotbelysning där jag vet att jag behöver se riktigt bra.

Allmänbelysning: Personligen så fördrar jag några enklare lysrör med en schysst rörelsevakt som är tänd länge även fast jag inte rör mig. Viktigt här att belysningen inte är bländande och återger rätt färger i ljusskenet om det är viktigt för dig. Exempelvis om du ska lacka något eller måla möbler eller liknande. Jag har dessa ljusarmaturer från byggmax som allmänbelysning, de är billiga och lyser upp riktigt bra. Till dessa har jag en rörelsevakt inkopplad då jag är helt hopplös på att släcka lampor och tycker det är skönt att slippa ens tänka på det.

Klämbelysning: Jag vet inte riktigt vad man ska kalla dessa men jag kallar dom för klämlampor, och de är verkligen extremt användbara när man håller på med olika projekt. Jag gillar att meka i datorer och då är de här helt fantastiska att ha med sig och flytta runt för att få absolut bästa tänkbara belysning precis där man behöver. De är helt portabla så du kan ta med dem precis vart du vill, rekommenderar verkligen starkt dessa klämlampor från clas ohlson. De kostar verkligen knappt någonting jämfört med övrig belysning och jag kommer på mig själv med att använda dem hela tiden i garaget.

Arbetsbelysning: När jag pratar arbetsbelysning i garage så tänker jag justerbar belysning. Här är ju klämlamporna kung när det gäller småskaliga uppdrag men ofta behöver man även lite mer ljus och då gillar jag att använda antingen helt portabel belysning som denna. En sak som jag märkt är dock att även om man utseendemässigt inte blir någon skönhet så är ju en pannlampa otroligt smidigt och ofta det mest användbara. Jag har en sån här pannlampa från Milwaukee. Jag tycker det är helt fenomenalt och den håller nog i säkert 20h, men jag brukar använda den i 3-4h i stöten i garaget sen lägger jag den på laddning så har aldrig provat längre än så egentligen. En viktig aspekt att tänka på med pannlampor är ju att de är ganska värdelösa när man är flera som mekar eller jobbar tillsammans då man hela tiden bländar varandra.

Punktbelysning: Ok det kanske är lite onödigt ibland men tycker det bygger hela atmosfären i garaget att man belyser viktiga punkter. Jag gillar att sätta en skena med spotlights i taket och belysa:

  • Bilen
  • Verktygstavlan
  • Frysboxen (man bara måste ha en frysbox i garaget)
  • Arbetsbänken

I ärlighetens namn har jag väl inte upplevt det som livsnödvändigt men det ger en väldigt go känsla i garaget när man har vissa fokuspunkter som lyser upp starkare.

Golvbrunn i garage och oljeavskiljare

Alla garage som har en garageyta på över 50 m2 måste ha en oljeavskiljare. Det gäller både privatpersoner och verksamhetsutövare. Det här behandlas dock väldigt olika i de kommuner jag jobbat i. I vissa kommuner så mäter de bara själva “garagedelen” alltså delen som är avsedd för parkering i komplementbyggnaden (garaget), så om den är 45kvm och förrådsdelen i garaget är 25kvm så har man inte ansett garaget vara 70kvm utan 45kvm. I andra kommuner har de varit stenhårda med kravet på oljeavskiljare oavsett utformning. I många garage där jag varit ute som kontrollansvarig så har inte byggherren ritat in någon golvbrunn och helt enkelt pluggat avloppet och gjutit över det för att sedan efter slutsamråd ta upp det igen, en riktig fuling, men det är inte helt ovanligt. Så det är ganska ofta man dyker på garage som är större än 50kvm men som ändå har avlopp utan oljeavskiljare. Jag rekommenderar absolut inte att ni gör enligt ovan utan är bara för att ni ska få insyn i varför det ibland gått igenom utan att man märkt det.

Vilket kakel / klinker ska man ha i garage?

Det är alltid en viss tveksamhet här kring vad som är vad men kakel är för väggar och klinker/klinkers är för golv. Kakel är mycket vekare och tål inte alls samma belastning som klinkers klarar av. Det går alldeles utmärkt att använda klinkers på väggar men inte att använda kakel till golv. Porslinsklinker brukar klinkers kalla som är tåligare och som inte absorberar knappt något vatten, vilket gör att de är frostsäkra och ett riktigt bra alternativ när vi har en lite kargare miljö som i garage.

Anledningen att det är riktigt schysst att ha klinkers i garaget är att det blir så otroligt mycket lättare att städa och sköta om garaget. Spiller man lite olja på klinkers så spelar inte det så stor roll, gör man det på en betongplatta som inte är slipad eller förseglad rejält så blir det fläckar som består riktigt länge.

Du får också en mycket mer ombonad känsla i garaget om du använder dig av klinker, och givetvis eftersom det finns så många olika alternativ på utformning så blir det mycket personligare utseende invändigt.

Se till att använda icke glaserade klinkers och att de har någon form av struktur så du inte riskerar halka. Vi har Granito Arkansas klinker från stenbolaget hemma hos oss, men det finns massor med olika alternativ så kika runt på deras hemsida.

Kan och får man bo i ett garage?

Jag önskar verkligen att jag kunde svara ja här men tyvärr inte. Då gäller inga försäkringar och du kan inte ta hypotekslån för endast ett garage. För att det ska räknas som en bostad så måste följande funktioner uppfyllas:

Entré – ingång till bostaden, vända rullstol, sitta för att ta av och på skor, förvara ytterkläder och ytterskor.

Samvaro – Umgås, sitta, läsa, lyssna på musik, titta på tv

Arbete – Läsa läxor, arbeta med dator, sy, skriva

Måltid – Duka, äta, umgås vid matbordet

Matlagning – Laga mat, baka, diska, förvara mat och redskap, sortera avfall

Sömn – sova,vila,läsa,umgåsmed barn, enklare sjukvård

Personhygien – tvätta sig, bada, duscha, använda toaletten, hjälpa andra med personlig hygien

Tvätta – tvätta textilier för hand eller i maskin, torka, stryka, förvara tvätt.

Förvaring – förvara kläder, textilier, leksaker, städmaterial, mediciner, kemikalier.

Förråd – förvara cyklar, barnvagnar, säsongsutrustning, rullstol, lift, rollator

Aktiviteter – inomhus som kräver en fri area t ex lek, gymanstik, dans.

Aktiviteter – utomhus, sitta ute, äta ute, vädra kläder.

Byggnaden ska även anses vara lämplig för sitt ändamål och klara av energikrav, tillgänglighet och brandkrav om det ska användas som bostad.

Garage vs Carport

Den eviga frågan, ska man bygga ett garage eller en carport? I min värld så hade jag utan tvekan byggt en carport om jag inte hade för avsikt att bygga ett isolerat rejält garage, för annars så känns det inte riktigt värt de extra pengarna det kostar med garaget.

En carport som byggs med markskruvar eller plintar är inte ens halva kostnaden av ett enklare garage och enda skillnaden är egentligen att du blir lite mer väderutsatt. Sen kan jag tycka att en carport är lättare att anpassa till huvudbyggnaden och blir inte lika dominant i sitt uttryck och är således mycket lättare att bygga också.

Vi har tagit fram både bygglovsritningar för carport och bygglovsritningar för garage hos oss. Du kan ladda hem alla våra ritningar helt gratis.

Läs gärna vårt inlägg om 10 saker du inte visste att du behöver till ditt garage!

Lycka till med ditt garagebygge! Om det är några frågor eller funderingar så når du mig på tobias@nerikearkitektur.se

3 Replies to “Bygga garage – den ultimata guiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *